söndag 7 september 2014

Atlantflygningen

Den 6 september var dagen för den långa ditresan. 
I själva verket påbörjades den redan den 5 med kroppsförflyttning upp till Stockholm inför flygresan. Att det är nervöst har jag nog berättat förut. Fruktan för att ha glömt något viktigt hänger i ända tills man är framme men avtar som tur är så fort man låser huset. Årets höstresa kommer att bli lite annorlunda eftersom Lina och jag inte längre är ett ”kärlekspar”.
Linas far, Anders, fick ställa upp som fotograf efter att han skjutsat oss till järnvägsstationen i Kristinehamn.
Efter en natt på hotel Radison Blu Arlanda drog vi iväg över Atlanten. Resan över gick bra med det är en lång och tråkig transport.
När vi kom fram var det drygt 30 grader varmt och ”kladdigt” väder. På tunnelbanestationerna var det säkert mellan 40 och 50 grader varmt nere i ”källaren”. Det är dessutom extra jobbigt när man har feber, ont i bihålorna och är förkyld i den tryckande värmen.
Vi tog oss in till Manhattan och jag intog min första måltid, en ”Chili-dog” på Nathans. En stark grillkorv med chili-con-carne på. Lina tog en Iced-coffee under tiden. Vi blev nöjda med hotellrummet när vi kom fram och packade upp lite lätt och duschade innan vi gick ut på stan. Lina hade läst att 10 kvarter när man går på en aveny motsvarar 1 kilometer. Eftersom hon hade sin Garmin pulsklocka med sig beslöt vi oss för att kolla det när vi ändå gick nedför Broadway. Det stämde riktigt bra. 

Det var nyttigt att få gå lite och få igång cirkulationen i kroppen. Linas ben och fötter var stinna som timmerstockar efter flygresan. Hon som annars har långa smala fötter som en råtta hade nu svullna klossar längst ner på benen som knappt gick att få ner i sandalerna. Vi gick ner till 73:a gatan och tog sedan vänster upp till Amsterdam av där vi gick till ett ställe som heter Hummus Place.
Vi hade pratat om hummus på flyget och var riktigt sugna på ställets paradrätt, ”Hummus platter”.
Lina hade då inte ätit på 8 timmar och var alldeles svag och snurrig. Jag fick ju ändå i mig en korv när vi gjorde ett depåstopp på Nathans lite tidigare. Maten var jättegod men vi orkade inte äta upp allt. 

Man är snurrig efter en så lång resa och det är ingen ordning på kroppens egen klocka. Givetvis gick vi i väggen efter denna måltid och ville bara hem till hotellsängarna. Då var klockan 20. Vi tog tunnelbana hem, handlade lite vatten till natten och somnade tämligen omgående när vi väl kom till rummet.

Vi vaknade 03:29 och var klarvakna i vanlig ordning. Jag passade på att skriva ihop dagens händelser för publicering när den nya dagen grytt. Vi lyckades faktiskt somna om och vaknade kl 7 istället. Mycket bättre!

Jag har tagit bort möjligheten att kommentera inläggen här på bloggen. De flesta kan ändå inte kommentera eftersom man behöver ett login. Kommentera gärna och ställ frågor men gör det i anslutning till upplägget på Facebook så svarar vi lite kort när vi får tid och nätverk.

Jag glömde läsa av stegräknaren när jag gick från hotellrummet. resultat kommer imorgon.