måndag 8 september 2014

Första heldagen

7 september
Efter en orolig natt vaknade vi ändå slutligen vid sjusnåret. Denna söndag hade vi väntat på både Lina och jag. Vi skulle nämligen ut och äta på ”The Smorgasboard”. Varje helg samlas ett antal matförsäljare på samma område och erbjuder sina specialiteter till hungriga besökare. På lördagar samlas man i Williamsburg och på söndagar i ”Dumbo”, båda platserna i Brooklyn. Man får då möjlighet att smaka maträtter som kan vara hur konstiga som helst och fantasin finner inga som helst gränser för vad man serverar. En del är fantastiskt och en del kanske mera tveksamt.
Vi var hungriga när vi vaknade och var tvungna att få i oss något innan vi åkte ut till Brooklyn för att smörja kråset på riktigt. Alldeles runt hörnet där vi bor ligger ett av New Yorks bästa beagleställe enligt vännen Daniel Svanberg som är författare till flera New Yorkböcker och som driver bloggen ”Ett annat New York”.  Absolute Bagel på Broadway strax norr om 107:de gatan.
Här köar Lina för att vi ska få en varsin bagle. 
Lina tog en med lax och jag tog en saltad bagle med gräslök och vitlök. Till det drack vi kaffe. Lina en iskaffe och jag en cappucino. När vi ätit på en parkbänk på Broadway gick vi Columbus avenue ner till Columbus circle och sneddade sedan över till Broadway ner mot Times Square där Lina köpte ett par nya löparskor. När denna promenad var avklarad var det lagom att åka ut och äta lunch i Dumbo.  De är mycket för förkortningar här i stan och DUMBO står för Down Under the Manhattan Bridge Overpass.
Här står jag, redo att leta mig ner till området.
Här knyter hon om sina nya skor.
Grillröken låg tät över området och vi letade oss ner till platsen. Vi inledde vårt smorgosbord enligt följande. 
Jag tog ”Bon Chovis”, Friterade ansjovisar med en liten dipsås. De var goda och man åt dem med huvud och allt. De var dock inte lika goda som de Lina och jag gjorde själva en gång. Dipsåsen smakade heller ingenting. Lina tog en lobster roll. En baguettbit med hummerkött och majonäs. Det var så mycket folk att vi var tvungna att lämna området för att kunna äta. Efter avslutad förrätt gick vi in i vimlat igen och hämtade mer mat.
Denna gång köpte Lina friterad kyckling med en cheddarvåffla som vi delade på. Det var ok men jag äter ju helst inte kyckling. Sedan gick vi in igen för efterrätt.
Lina köpte en glassmörgås och jag en Chamoyada.
Glassmörgåsen smakade som GB Sandwich fast med lite saltat bröd och min Chamoyada var en blandning av frusen mango och ananas med en chilisås och havssalt. Det hade en av de underligaste smakar jag någonsin smakat men den var underbar. Den var fruktansvärt stark insåg jag efter avslutad måltid. Det brann i munnen på mig en lång stund efteråt.
Vi gick sedan vidare för att gå över Brooklyn bridge tillbaka till Manhattan.
Vi gick en liten omväg så jag skulle få ta ett nytt foto på Empire state building där den står mitt i en av bropelarna på Manhattan bridge.
Jag har tagit kort i denna vinkel förut men då var det så disigt. Denna gång gick det bättre. Vi gick sedan över Brooklyn bridge tillbaka till Manhattan.
Här några bilder tagna från bron.
Förra gången vi gick här var hela bron inlindad i byggplast men nu var renoveringen färdig.
Vi satte oss en lång stund i City hall park sedan och vilade benen. Vi har tur med vädret. Soligt och underbart varmt men det tar på krafterna att gå. Min förkylning har börjat ge med sig som tur är. Vi tog sedan tunnelbanan upp till Grand Central station för att gå femte avenyn upp till Central park. Det skulle vara en gratiskonsert där på kvällen med Gary Clarke jr. Lina gick in på en sportaffär och köpte ett linne. Vi gick in på Apple stor ett varv också.
Folk satt och köade utanför och väntade på att iPhone 6 ska släppas på tisdag (!?!). Sedan gick vi och köpte lite mat och en flaska vin för att ha i parken.
Mac´n´cheese fick det bli för bägge två. När vi ätit gick vi och letade efter konserten som skulle börja kl 19 men stället var tomt. Det blev tydligen inget med den konserten.
Den här lilla gynnaren hängde i bakfötterna och åt som en galning på en trädstam.
Vi satte oss istället i Sheep medow, en jättestor gräsyta där folk picnickar och umgås. 
Vi delade på vinflaskan medan skymningen inföll, gick sedan ut ur parken genom Strawberry fields och tog tunnelbanan hem. Jag var fullständigt slut i ben och fötter och det var underbart att klä av sig och lägga sig på sängen. Lina tog fram de biljetter jag har förköpt till några konserter och till vår stora fasa insåg vi att konserten med jazztrummisen Billy Cobham pågick just i det ögonblicket. Vi hade helt glömt bort att vi skulle dit. Jag slängde mig på telefonen och ringde till Blue Note och berättade mitt bekymmer och frågade om det var ok att vi kom ner och såg den sena föreställningen istället. Det skulle funka enligt tjejen jag pratade med.
Sagt och gjort. På med kläder igen och ut i kvällen för att så fort som möjligt ta sig ner till 4:de gatan till kl 21:30. Klockan var 21 när vi klev på tunnelbanan vid 110:nde gatan. Vi kom i tid så när som på några minuter men vi fick ändå köa en halvtimme innan vi kom in.
Det var en häftig konsert och vi hade riktigt bra platser. Jag köpte skivan Spectrum efteråt trots att jag redan har den. Jag ville få just den signerad av Billy. Det fick jag också.
Efter en lång tunnelbaneresa hem fick vi äntligen avsluta denna dag. Klockan var då närmare ett och vi som trodde att vi skulle fått  krypa ner redan vid 21-tiden första gången vi var hemma.

Jag hade en stegredovisningsskuld sen igår. Då gick jag 8657 steg på amerikans mark.


Denna första hela dag gick jag 30794 steg och det känns!