söndag 14 september 2014

Dag sju

Vi vaknar lite senare för varje dag. Denna morgon började vi med att åka ner till 79:onde gatan med tunnelbanan. Vi gick till columbus avenue och åt en varsin bagle på ett ställe som hette Lenny´s. Vi tog sedan en sväng inne på Patagonia store för att titta lite på kläder. Lina ville titta en gång till på ett par skor i en butik på 72:a gatan. Efter en lyckad provning köpte hon skorna hon funderat på ett par dagar. 
Vi åkte ner till Delansey street och gick över Williansburg bridge över East river.
Det här har varit en vanlig syn för mig denna resa. Lina rör sig lättare än vad jag gör och jag halkar ofta efter.

Vårt mål denna dag var The Smorgasburg på Brooklynsidan. En matmarknad likadan som den vi var på förra söndagen.
Kan ni se Empire state building?

Det fanns ju rätter där som vi ännu inte hunnit smaka.
Vi började med att dela på en Masala Dosa. Ett tunt stekt bröd med lite fyllning av kryddad stekt potatis. Det var gott men väldigt lite mat.
Underbar sopsortering på marknaden. "Not sure = Landfill"
Lina köpte friterade räkor och jag tre inbakade små starka korvar.
När vi stod och åt detta började det regna. Vi avslutade med en sorts dajmkaka med bränd marsmallow på och en Shamoyada igen. Därefter åkte vi över till Manhattan igen. Jag skulle möta Ivar kl 16 på favoritstället Eats som ligger i korsningen Lexington Ave och 75:te gatan. Jag var där 15:45 och beställde en öl medan jag väntade. Ivar kom ca 16:20 och vi skulle ha en helkväll han och jag. Jag vet ju aldrig om det är sista gången jag ser honom. Det här var i alla fall sista gången denna resa och jag vet inte om det blir någon mer inom överskådlig tid. Så är det ju faktiskt alltid när jag är här. Med det i åtanke blir alltid dessa ”sista” träffar lite speciella och känsloladdade. Jag har kommit att tycka otroligt mycket om Ivar. Det är t o m så att jag längtar efter honom när jag går omkring därhemma. Han är lätt att tycka om och han och Lina blev snabbt goda vänner också. Lina dök upp på Eats runt kl 18 och tog någon öl med oss.
Hon beställde också in ett dussin ostron medan Ivar och jag valde att vänta lite med vår beställning. 
Strax för 19 beställde jag och Ivar in ett och ett halvt dussin ostron var. Lina drog då vidare ner till Madison Square Garden för att se Eagles.

Det blev en fantastisk konsert för henne. Eagles spelade i tre timmar och ljudet och publiken var fantastiskt.

Ivar och jag satt kvar tills Eats stängde runt kl 23:30.  Vi gick sedan norrut till 79:nde gatan där vi skildes vid en busshållplats. Jag tog en buss genom Central park till Amsterdam Avenue. Där tog jag en taxi 30 kvarter norrut till 106:tte gatan. Jag slank in på en pub som heter Amsterdam tavern och tog ytterligare en öl. Det var så stimmigt därinne så jag stod knappt ut den tiden det tog att dricka ur den. Sedan gick jag hem och tittade lite på TV. Lina kom hen ca 00:30 och var helnöjd med kvällen.


17 603 steg.