måndag 15 september 2014

Dag åtta

Lina började dagen med att springa. Denna gång gick hon ner rakt västerut från där vi bor på 107:de gatan till Riverside vid Hudson river och sprang rakt söderut efter strandpromenaden ner till Battery park. Det blev drygt 1,3 mil. Jag var hemma och bloggade och duschade. När jag var färdig gick jag Broadway ner för att köpa lite frukost. 
Jag köpte en bagle med jalapeno-cream-cheese och satte mig på en bänk och åt. Sedan fortsatte jag söderut igen. Då mötte jag Lina på gatan. Hon hade åkt tunnelbana hem från South Ferry. Vi hade annars gjort upp att vi skulle mötas vid Columbus circle och vi stod fast vid den mötespunkten. Hon skulle upp till hotellet och duscha först.

Jag gick Broadway ner till Columbus circle i sakta mak.
Lina kom till mötespunkten ca 13:15 och vi gick in i Central park och satte oss en stund. 
Liv och rörelse i parken en söndag. Vi var lite hungriga igen så vi gick för att hitta något ställe där vi kunde få Mac´n´cheese, makaroner stuvade i cheddarost.
På 2:dra avenyn hittade vi ett ställe där vi kunde köpa en portion. Om man är i midtown och behöver äta kan det vara klokt att leta sig ut till lite mera perifera avenyer, t ex 9:de avenyn på västra sidan eller 2:dra avenyn på östra. Där finns det lite mindre matställen med bättre priser. Det är inte särskilt långt att gå åt sidan lite för att äta till halva priset.
Vi fortsatte sedan söderut på 2:dra avenyn förbi FN-skrapan och svängde in på 42:ndra förbi Chrysler building.
Lina ville ta en bild på mig bakifrån eftersom det var hennes tur att vara trött i fötterna idag och släntra efter. Bilden är emellertid helt arrangerad. Jag halkade efter henne hela dagen ändå.

Vi var på väg till en sportbutik på 36:tte gatan och 5:te avenyn där Lina ville in en gång till. Därfter tog vi tunnelbanan ner till Prince street och Broadway för ytterligare ett klädärende. Vi delade på oss där och jag gick till Washington square park och satte mig och väntade på Lina när hon drog iväg på ytterligare ett ärende.
Det var skönt att sitta en stund och reflektera över denna resa som oundvikligen närmar sig sitt slut. Det är båda bra och dåligt. Jag längtar till Felix och kapellet men jag kommer att sakna Ivar och maten här.

Anna Ström Åhlén har frågat i en kommentar på Facebook vem Ivar är. Jag träffade Ivar när jag var här första gången 2008. Vi satt i samma bar och började prata och hade en jättetrevlig kväll. Sedan träffades vi dagen därpå och gick runt i staden och pratade. Vi fann varandra direkt och sedan dess har vi hållit kontakten och träffats varje gång jag kommit hit. Han har blivit en av mina bästa vänner som jag gärna hänger med när jag är här. Åtminstone några kvällar eftersom jag ännu hellre är ensam.

Efter ca 40 minuter kom Lina till parken där jag satt. Hon hade köpt med några små goda bakverk och en citronjuice som vi åt innan vi tog tunnelbanan upp till 50:nde gatan. Vi skulle gå på konsert på Iridium jazz denna sista kväll. Den gamla zappatrummisen Terry Bozzio turnérar ensam med världens största trumset.
Han har stämda trummor som han spelar melodier på. Konserten var sådär men konstig. Stundtals ganska bra men på det hela taget var det inget vidare.
Däremot köpte jag ett tryck som Bozzio gjort. En bild av Frank Zappa som jag föll pladask för. Jag var tvungen att köpa den trots att det kommer innebära stora problem för mig på hemresan. Det går inte att rulla bilden så jag måste frakta den platt. Jag kunde ändå inte låta bli. 

Vi tog sedan tunnelbanan hem och köpte pizza att ha på rummet medan vi packade.
Lina drog i sig två bitar och jag en. Jag blev lagom mätt på en, kan jag meddela.

Detta var det sista inlägget från denna sida Atlanten. Vi förbereder oss för hemfärd.


21 395 steg.