torsdag 11 september 2014

Dag fyra

Denna morgon försåg Lina mig med en kopp kaffe medan jag skötte om bloggen. Efter bloggning och duschning åkte vi ner till 34:de gatan för att samla på oss broschyrer från de olika hop-on-hop-off-bussarna. Vi fick tag på tillräckligt många så att vi ansåg oss ha ett beslutsunderlag för val av bolag. Sedan gick vi ner ett ställe som heter Eisenberg´s för att äta frukost.Detta är också plockat ur Daniel Svanbergs guidebok ”Ett annat Manhattan” som starkt rekommenderas.
De har en fin skylt utanför som tilltalar mig väldigt.
Eisenberg´s ligger bredvid Flatiron building på 5:te avenyn mellan 22:dra och 23:dje gatan.
Lina tog en LEO (Lox, Egg, Onion). En omelett med Lax, och lök samt stekt potatis. Till detta tog hon en Choklad och vanilj milk-shake och fick in närmare en liter dryck.
Jag tog en ”Reuben”. Den består av rostat bröd med corned beef, surkål och smält ost emellan. En underbar kombination som jag dessutom krönte med lite senap. Jag tog en limejuice till den. Mätta och belåtna gick vi in i Madison square park och gick igenom våra broschyrer. Vi beslöt oss för det ena bolaget och gick norrut igen för att träffa någon säljare. Numera köper man sin biljett direkt på trottoaren. Förr fick man krångla sig iväg till ett kontor på 42:dra gatan för att få sina biljetter. 44 dollar betalade vi för ett paket med rundturer med buss som vi kan utnyttja under 72 timmar. Vi gick sedan till Footlocker. Lina köpte en långärmad tröja och ett par skor till Petra. Jag köpte ett par skor till mig själv. Sedan gick vi ombord på en hop-on-hop-off-buss rakt över gatan. Vi började med ”The downtown loop” som gick söderut mot Battery park. Här kommer lite bilder från turen.
Kolla taket på det höga huset till höger. Det ser snett ut.
Det är ganska trevligt att färdas lite ovanför gatuplanet och beskåda hela härligheten faktiskt. Vi gick av bussen vid Central park. Lina köpte en nypressad fruktjuice bestående av morot, selleri, ingefära och äpple. Jag köpte en pretzel och sedan gick vi in i parken och satte oss en stund.
Hästarna i Central park får konkurrera om brödfödan. Hästen fick skuffa undan duvor för att få ner mulen i havrehinken. 

Det är väldigt varmt här så man blir sliten av att gå. Vi satt i solen i över en timme på bussen också så vi behövde vila. Efter vår välbehövliga paus åkte vi hem till hotellet för att lasta ur lite och sedan gick vi ut i vimlet igen. Jag hade köpt en flaska Absolut vodka till min optiker här som jag levererade. Hon blev jätteglad när jag kom och gav mig en stor kram och ett par extra skalmar till mina bågar som jag köpt av henne. 

Vi gick sedan till vår del av Central park för att hoppa på en guidebuss för ”The uptown loop”. Tyvärr väntade vi förgäves. Efter en stunds väntan insåg vi att bussarna slutade gå kl 16 på dagarna. Vi åkte då ner till The Village för att ta några öl och äta. Vi åkte till ”Groove” på W 3:rd street och tog två öl. Sedan gick vi ner till Bleeker och gick lite fram och tillbaka tills vi kom till pizzerian Kesté där vi åt förra gången. De har antagligen stans bästa pizzor. Tyvärr är det så fruktansvärt stimmigt på restauranger i detta landet vid den tiden på dygnet så man orkar inte vara någon längre stund i en sådan miljö. Jag förstår inte varför alla sitter och skriker till varandra hela tiden. Pizzorna var i alla fall gudomliga.

Mätta igen tog vi tunnelbanan upp till Columbus circle. Vi tänkte åka upp på ”Top of the rock” och jag skulle nattfotografera New York för första gången. Jag hade med mitt lilla kamerastativ för uppgiften. Väl framme fick vi veta att det var kö i en timme och förtiofem minuter så vi struntade i det och åkte hemåt istället.

Vi gick av vid 96:tte gatan för vi ville ha youghurtglass. Jag hade lovat Felix att fotografera glassarna från 16 Handles som glasskedjan heter. Dagens blogginlägg avslutas med en guidning genom 16 Handles lokaler. 16 Handles syftar på deras 16 olika tappkranar där du själv tar din glass.
Det finns givetvis flera storlekar på förpackningar man kan välja beroende på hur sugan man är. Jag tog den minsta.
Jag tog tre smaker och här börjar jag i den bortre änden av handtagsraden.
Efter det har man på topping i form av olika strössel och dylikt. Det finns även såser man kan ta. Sedan väger man alltihop och betalar. Det är inte billigt! Jag betalade nästan 8 dollar för min portion. Förra året hade jag aldrig sett något liknande man nu poppar det upp lite varstans även i Sverige. 


19 627 steg.