fredag 12 september 2014

Dag fem

Vaknade, bloggade och drack en kopp Capuccino som Lina levererade från vår närmaste livsmedelsbutik, The Garden of Eden.
Livsmedelsbutikerna här är helt fantastiska med avseende på interiör och utbud.
Även exteriören lägger man krut på.

Vi tog tunnelbanan ner till 72:ndra gatan och åt frukost på ett nytt ställe idag igen. Jag tog en saltad bagle med olivcreamcheese. Lina tog en med lax igen. Jag gick in i en skoaffär och köpte ett par Birkenstocksandalen också. 
Sedan gick vi till Central park och hoppade på hop-on-hop-off-bussen för at ta ”The upper loop”.
Utsikt norrut mot 125:te gatan.
Vi åkte längs Central park norrut, genom Harlem på huvudgatan som är 125:te gatan och sedan söderut på 5:te avenyn. Vi klev av vid Rockefeller center. Därifrån tog vi tunnelbana ner till Astor place på ungefär 8:de gatan. Vi tog en kaffe och tog farväl av varandra för egna äventyr under dagen.

Jag gick ner för Broadway för att göra lite shopping. Det är där man gör den bästa shoppingen i New York om man inte är ute efter specialsaker. Jeans, skor och andra kläder finns överallt. Jag gick Broadway ner, svängde höger på Canal street i China town och gick Mercer street upp till The Village.
Utsikt norrut från Mc Dougal (tror jag).
När jag vände mig om fick jag denna vy söderut.
Där snurrade jag runt ett tag, tog en kaffe och gick vidare tillbaka över Broadway till St. Marks place där jag köper mina batiktröjor.
Här är butiken.
Deras vägg med t-tröjor.
Här är avdelningen för batik.

Lina och jag skulle träffas i korsningen 2:ndra avenyn och 2:ndra gatan kl 16:15. Jag stod utanför Fillmore east en stund i år också. Fillmore east låg i korningen 2:dra avenyn och 6:tte gatan. Jag hade då köpt tre par kalsonger, ett par jeans och två t-tröjor.

Lina gick också Broadway söderut och hittade en jättebra sportaffär som hette Eastern mountain sports i hörnet Broadway och Spring street. Hon köpte två linnen med inbyggd BH. Sedan gick hon till Mc Dougal och åt en katiroll på ett indiskt snabbmatshak. Tipset kommer som vanligt från Daniel Sandberg. Hon gick vidare och köpte ett par skor till sin syster Johanna, och fortsatte sedan genom Little Italy med stor möda eftersom det pågick en festival där. Hon kom till vår korsning i utsatt tid.

Vi gick vidare för att träffa Ivar på en lite Puertoricansk restaurang på Avenue C mellan 4:de och 5:th gatan. Restaurangen hette Casa Adele och skulle vara genuin enligt Ivars syster.

Vi beställde en massa mat och mumsade i oss.

Alla tre åt gult ris med svarta bönor. Lina tog kyckling till, jag tog köttgryta och Ivar en biff. Som tillbehör hade vi en avocadosallad och två sorters friterade bananer. Det var jättegott och vi blev väldigt mätta. 

Vi tog sedan en promenad ner till East river för att ”gå ner” maten.
Williamsborough bridge.
Ivar och Lina.

Vi gick tillbaka in på Manhattan på 10:nde gatan och gick ner till en pub som jag ville visa Ivar. Mc Sorleys old ale house på 7:de gatan mellan 2:dra avenyn och Cooper sq. En av stadens äldsta pubar. Stället var fullt av fulla och bredkäftade amerikanska brandmän som hade en minnesträff för deras insatser för 13 år sedan vid World trade center. Det var ju den 11 september idag. Tyvärr var det så stimmigt så vi orkade inte vara där längre än vad det tog att dricka ur ölen. 
Vi gick vidare till ett ställe som hette Garage som låg på 7:de avenyn vid Cristopher street. Vi tog varsin öl och två drinkar.

Franklin var med ute ikväll också. Här sitter han på min axel. Han har legat sjuk på hotellet tills nu. Det är väl jag som har smittat honom. Vi skildes vill tunnelbanestationen Cristopher street och jag och Lina åkte hem.


24 919 steg.