lördag 13 september 2014

Dag sex

Vi vaknade och gjorde oss iordning för en ny. Vi tog tunnelbanan ner till Columbus circle för frukost på legendariska Carnegie Deli.
Carnegie Deli ligger nära korsningen mellan 7:de avenyn och 55:te gatan. Lina tog en räkröra med bröd och jag en Bagle med omelett, corned-beef och smält ost. Riktiga lass fick vi in.
Lina med sin macka.
Linas macka.
Jag och min macka.
Rejäla mackor på detta ställe.

Sedan gick vi norrut för att hyra cyklar. På vår hop-on-hop-off-biljett fanns en timmas gratis cykelhyra. Vi tänkte cykla ett varv i Central park.
Jag var tvungen att ta en bild när det ryker ur gatan
.
Tyvärr gällde inte gratistimmen förrän kl 15 så vi struntade i det och gick och satte oss i parken istället. Plötsligt hade vi inget att göra. Lina ville kompletteringshandla men jag hade ingen lust att gå runt i affärer. Vi gjorde upp att vi skulle tillbringa dagen på varsitt håll och att vi skulle träffas kl 18 på ett ställe som heter Shorty´s på 9:de avenyn mellan 41 o. 42:dra gatan.

Lina drog iväg och gjorde några inköp och avslutade med att äta en Pad Thai med räkor och två flaskor Chang för sammanlagt 15 dollar innan hon mötte upp på Shorty´s.

Jag kände för att promenera. Jag satt kvar i parken en lång stund efter att Lina gått. Sedan gick jag 60:de gatan ner till Hudson river för att gå söderut i det vackra vädret på strandpromenaden som finns där. 
På vägen ner till Hudson river såg jag denna skylt.
Efter drygt tio kvarter på strandpromenaden var jag tvungen att sätta mig i skuggan. Jag hade solen i ögonen när jag gick och det blev fruktansvärt varmt. Ett tag funderade jag på hur jag skulle ta mig in till stan igen för egen maskin. Jag fortsatte söderut till 42:dra gatan och där kunde jag lyckligtvis ta en buss in till stan och skugga igen. Jag åkte till Bryant park och la mig i gräset och tog av skor och strumpor. Det var underbart och jag slumrade en stund. När jag låg där såg jag det sneda huset som jag fotograferade på håll för några dagar sedan.
Det måste vara det.

Efter vilan gick jag 5:te avenyn ner till en affär som heter City sport och ligger strax före 35:te gatan för att kompletteringsköpa strumpor. 
Sedan gick jag, alldeles för tidigt, till Shorty´s där jag skulle träffa min kompis Tom från New Jersey. Vi skulle gå på en konsert på kvällen med gitarristen från den gamla gruppen Mountian, Leslie West. Tom hade en biljett över så därför kunde Lina också gå och skulle sluta upp på puben innan. Jag tog ett par kondensdrypande flaskor Budweiser. Tom var jättesen och kom inte förrän kl 18:05 istället för 17 som var sagt. Jag fick sitta och kämpa för att hålla sittplatser i baren åt honom och Lina. Lina kom kl 18:15. Lina tog en öl och Tom åt en liten bit mat utöver sin öl.

Sedan gick vi till BB King bluesclub för spelningen. Jag köpte en t-tröja och en affisch innan vi gick ner och satte oss. Vi fick bra platser och jag såg jättemycket fram mot den här spelningen. Innan det började smockade jag i mig en tallrik Buffalo Hot Wings som är så goda just här. Jag hann precis tvätta händerna efter kladdet med maten innan konserten började.

Leslie West var helt fantastisk! Han spelade som förr med ett sanslöst överstyrt ljud på gitarren. Lina trodde inte det var sant. Hon skrattade eftersom han var så barnsligt nöjd över hur fett hans gitarr kunde låta. Mellan låtarna drog han skämt och pratade med publiken. Hans sångröst var bättre än någonsin och han drog de låtar jag ville höra. Konserten avslutades med ”Mississippi Queen”. Tyvärr spelade de för starkt så det ringde i öronen efteråt.

Lina och jag tog tunnelbanan hem och dag sex var avverkad.


15 594 steg.

Mina blåsor på tårna har gått sönder av sig själva i år och jag har inte behövt ta fram kniven. Jag har inte haft stora problem alls med smärta i år.